Sunday, October 11, 2009

40 Minggu Nan Indah


Demikianlah judul buku yang menjadi panduan lengkap during my first pregnancy dulu..

sebuah buku yang dikatakan merupakan catatan lengkap sepanjang kehamilan dan kelahiran.

tetapi, ironinya sepanjang 40 minggu kehamilan saya bukanlah semuanya indah...

Yes, it is very true that it was a wonderful news to know you are pregnant, especially when you are really hoping to be so. But i was born to be one of those not really so fortunate destined to be very sick during my pregnancy.
This is my third pregnancy and during all my pregnancy period i became the opposite of the normal me. People know me as someone who is very active, very jovial, happy go lucky and always have a smile on my face, but during my pregnancy i became inactive (mmg tak mampu nak mengaktifkan diri sbb tak larat), i have to force a smile since most of the time i feel nausea. For most pregnant ladies this symptom is actually normal during the early stage of their pregnancy it is call morning sickness. But for me nothing is normal, since my sickness is not only in the morning but all the time and it wasn't only during the early stage of my pregnancy but throughout the whole pregnancy.
------------------------------------
Aku kerap MC sejak pregnant ni. Aku jadi lembik tak berdaya. Berat badan bukannya naik mcm org mengandung sepatutnya tapi turun. Kelmarin ibu mertuaku kata aku nmpk kurus. Ramai tetamu di kenduri aqiqah anak saudara baru kami semalam tegur aku nampak slim dr belakang walhal jika dilihat dr depan perut sedang terboyot-boyot. Semalam dalam perjalanan pulang dr KT ke rmh aku muntah-muntah habis kosong isi perut. Malam pula aku termiss makan malam kerana tertidur menidurkan Muhammad Firas Faiq. Bangun pagi seawal jam 5.11am pg tadi, aku muntah-muntah lagi. Tapi dek kerana perut sudah sedia kosong hanya air asid yang keluar, dari yg berwarna hijau sampai berwarna cokelat @ koko.
------------------------------------
Tapi org kata ini adalah jihad. aku bukanlah insan gagah yang mampu menggalas senjata menentang musuh Islam di medan perang, mungkin inilah caranya Allah memberi aku ruang dan peluang untuk berjihad, demi suami tercinta, demi keluarga bahagia yang diimpikan, demi malahirkan ummat Muhammad soleh dan solehah, bakal mujahid dan mujahidah fi sabilillah.
Buat teman-teman, doakan kehamilanku kali ini lebih selamat dr yang sebelumnya, doakan baby dan ibu sihat sentiasa sehingga aku selamat melahirkan andaikira ada rezeki biarlah kali ini seorang mujahiddah sejati, seorang puteri yang solehah tetapi sekiranya seorang putera yang Allah hadiahkan buat aku dan suami biarlah dia menjadi barisan mujahid yang memperjuangkan agamaMu Ya Allah.
-------------------------
Amiin Ya Robbal 'Alamin

No comments: