Thursday, October 22, 2009

Biduk Berlalu Kiambang Bertaut

Biduk Berlalu Kiambang bertaut
demam berlalu alahan kembali berpaut

Alkisah ketika seminggu aku demam selsema dan batuk, arakian deria bau dan rasaku hilang..
saat dan ketika itu aku boleh relax je mkn kerana cornfirm aku tak boleh bau jd takdela aku jd nak muntah2 sbb bau kerana sebagaimana telah ku kisahkan sebelum ini mmg sepanjang mengandung ni aku tak boleh bau makanan yg merupakan penyebab muntah paling major bg aku...

Namun dalam kedemaman aku tu..tidak pulak berkurangan loya-loya dan muntah-muntah aku. walaupun deria bau tiada ketika itu, maka aku tak muntah sbb bau tapi aku tetap teruk muntah-muntah disebabkan banyak lg faktor lain selain dr bau..

aku muntah sbb kahak hijau yg banyak setiap kali aku batuk..
aku muntah sbb angin yang banyak dalam tubuh, tersekat-sekat di dada menyeksa diri nak keluar pun susah...
aku muntah sbb rasa mual pada rasa susu yg aku minum atau makanan yang aku makan..
lagi best...
aku muntah sbb takde sebab..tak pasal-pasal aku rasa nak muntah..lalu muntahlah aku..

kalau suami ada di sisi..si dia lah tukang gosok-gosok belakang ketika aku muntah..
lagi best...
ada sekali ni aku muntah-muntah ketika suami tiada di sisi...
Hanya Faiq peneman sepi..
lalu faiq datang bertanya..
ibu muntah?
sekonyong-konyong faiq berlari mengambil cawan menadah air (gmbrn penulis sahaja kerana ketika itu penulis sbnrnya sedang teruk muntah-muntah menghadap sinki)
lalu dihulurkan kepadaku sambil berkata
ibu, air...minum.
(Faiq belum betul-betul fasih berkata-kata, hanya beberapa potong perkataan yg bg kami bolehla difahami)

Semalam perit sgt tekak aku ketika muntah...mungkin sbb aku mkn asam pedas ptgnya..
bkn setakat tekak, seolah-olah keseluruhan laluan muntah dr perut keluar tu pedih..
sehingga pagi tadi terasa sakitnya..mlm tadi aku sekali lagi tidur dengan perut kosong..kerana lps muntah aku terlalu lembik utk bangun atau makan.. aku terus sahaja tidur. dalam kepala otak aku kalau boleh nak mc je..Tapi..

aku tetap aku..
agi idup agi ngelaban..
pagi td aku tetap ke sekolah..
aku tetap mengajar sehabis kederat yang termampu..
aku lah cikgu itu..
yang semangat juangnya bermati-matian demi anak bangsa..

Lillahi ta'ala..

No comments: