Friday, October 23, 2009

Teristimewa Buat Bakal Ibu dan Bakal Bapa - Siri 2

Salam pertemuan,

Sesungguhnya perjalanan janin di dalam rahim adalah salah satu keajaiban kejadian manusia yang menggambarkan kebesaran Allah Yang Maha Esa.

Sama-sama kita renungi dan hayati.

Minggu 5

Walaupun anggota tubuh badan baby (embrio) sudah wujud, yang jelas kelihatan hanyalah matanya, namun otaknya kini dalam proses perkembangan. begitu juga dengan saluran darah yang tidak lama lagi akan bertukar menjadi jantung. Saiz baby sudah mencecah 4mm.

Minggu 6

Jantung baby saya kini sudah terbentuk dan mula berdenyut (Bila pegang perut tu terasa degup jantungnya dup dap dup dap). Di akhir minggu ini, salurang yang menghubungkan embrio dengan plasenta mula membesar jadi tali pusat. Selain itu, saluran darah juga terbentuk. saiz embrio kini sebesar jari kelengkeng (kalau ikut jari kelengkeng ibu ni kecik je lah baby ib u). Pergerakkannya hanya dapat dilihat melalui ujian imbasan (baby dah mula gerak, seronoknya dengar!).

Minggu 7

Baby saya (Fetus) kini berukuran 1.3sm (alahai kecik je). Lubang hidung, bibir, lidah dan giginya dalam proses pembentukan (baby dahde muka dah la kan). Manakala kaki dan lengannya kian berkembang. Dalam pada itu, tulang belakang, usus dan otak hampir terbentuk sepenuhnya.

Minggu 8



Minggu ni, baby ibu dah berukuran 2.5sm, 10 000 kali lebih besar drpd minggu pertama hingga 4. Mata, telinga dan telinga tengah yang mengawal keseimbangan sudah mula terbentuk. Saluran darahnya juga sudah mula kelihatan. Kini, jantungnya mula berdenyut pada kadar denyutan normal. Memandangkan kaki dan lengan baby kian berkembang, baby sudah pandai bergerak dan menendang. Walaubagaimanapun, saiz baby yang masih kecil tidak membolehkan ibu rasa pergerakkan baby lagi

Demikianlah lebih kurang pembesaran baby dalam perut ibu. Untuk dua siri pertama ni saya tulis 4 minggu terus untuk sebulan tu. Kalau rajin akan datang saya tulis seminggu sekali. ikut sama perkembangan baby saya yang kini dah 10 minggu dalam perut saya ni.

ilal likok, ma'assalamah.

5 comments:

Mince4AM said...

org kata x moleh scan banyok kali..org kata lah..

Mince4AM said...

"Di akhir minggu ini, salurang yang menghubungkan embrio dengan plasenta mula membesar jadi tali pusat."

hahahaha, nk prove orang teganu ke? ingatkan org tranung pure je ye wak saloh tulis

truvox said...

alamak, ade saloh eja ke? malu nye..ambe sudoh terjebak dgn kepekatan keterengganuan

FastRi said...

nasib baik kita dok scan banyok ork..

truvox said...

tp aritu dlm smlm bnyk kali ibu scan..scan gmbr la tapi...kuikuikui