Thursday, August 20, 2009

Apa Nak Jadi?

Hai...Apa Nak jadi dengan senario pendidikan sekarang? Apa nak jadi dengan institusi sekolah , sekarang?

Alkisah...aku bukan guru bertugas minggu ni..aku baru je bertugas minggu sudah. Arakian begitu, aku masih lg tetap sesibuk guru bertugas (itu biasa), dek kerana keakraban dan keintiman ku dengan pelajar bukan pada tahap biasa. Dan aku tidak memilih bulu, bukan sekadar pelajar yang baik budi sahaja yang rapat dengan ku, malah pelajar sekolahku yang mungkin pada guru-guru lain yang paling hantu pun datang padaku untuk mengadu.

Alkisah...aku sering sibuk dihujani pelbagai jenis masalah dan keluh rasa, yang kadangnya memaksa aku kehulu dan kehilir mencari jalan penyelesaian. aku tak betah duduk saje. Buat tak tahu dan tidak ambil peduli bukan caraku. Tapi itu pokok punca, menjadikan aku sering sibuk tak kira masa. Arakian kerana, sibuk menggali tanah orang sentiasa, sedang tanah sendiri kadang sering tak terbela.

Alkisah...bulan sudah, kelihatan salah seorang pljr dipanggil GPK HEM disoal siasat, diterjah. The accusation was rather a bit harsh and the approach taken by the GPK HEM was a bit provocative. She wasn't asking whether pljr tu ada melakukan kesalahan mengkhianati motor kawannya, but instead she said that she saw him, doing something bad to someone's motorcycle. Unaware, of what kind of kerja khianat he had done, as what accused by the GPK HEM, he denied that he was involved. But his denial wasn't accepted by her. He was dismissed but left labelled quilty as charged and guilty until proven otherwise.

Dek kerana kesal kata-katanya tidak diterima, pljr td gi cari pihak pengadu untuk bertanyakan perkara sebenar. Tp biasalah remaja tgh mrh, br lps dituduh buat pkr yg dia tak buat dia bkn tanya baik2, si pihak pengadu pun jenis mulut laser gak. mcm api disimbah petrol lah jadinya. situasi menjadi tegang dan berlakulah sessi tonyoh mentonyoh. at the end of the story bdk lelaki tu skrg sedang menanti keputusan hukuman samada digantung atau dibuang sekolah kerana physical contact.

Yang aku ralatnya, dia slh seorang pljr yg pada aku berpotensi utk jd lebih baik, secara akademik mahupun peribadi. Mungkin aku tak tahu kisah lampau dia sbb aku br bertukar di sek ni, tp stkt yg aku kenal aku tahu dia telah bnyk mengalami proses perkembangan yang lbh positif. Mungkin pd org dia hantu atau tolol tp pd aku dia seorang insan, remaja yg boleh dibentuk utj jd insan yg lebih baik. jika sebelum ini dia seorang perokok tegar di sekolah alhamdulilah skrg dah msk 2minggu dia dah tak merokok, di sek atau di luar. apa yg aku percaya, apa yg pljr perlukan ialah dorongan, kasih sayang dan perhatian. ya, aku mmg syg pljr ni dan juga pljr2 aku yg lainnya. semua aku sayang. dan aku tahu ksh syg aku membuatkan aku lbh susah. kerja lbh bnyk, bnyk mkn masa aku, aku peduli apa, yg aku tahu, ksh syg aku juga blh menjadikan hantu jd org. dan sbgi cikgu aku nak jd kan anak murid aku org. (org=insan=manusia. bkn hantu bkn binatang)

dan semua yang aku buat. Lillahi Ta'ala.

No comments: