Sunday, August 16, 2009

Buah cempedak di luar pagar...


Buah Cempedak di Luar pagar
Ambil Galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan
Ni aku nak test masukkan gmbr-gmbr pada blog ni.. baru nk bljr..

aku prnh sebut yang aku memang minat fotografi.. aku dr kecik dah pegang kamera, 1st camera aku tak ingat brand apa, tp yg aku taui abg aku punya. 2nd camera tu canon prima, masa tu rasa dah ckp cantik gmbr. Tp mls nak cari koleksi gmbr lama2. Pastu ada duit skit aku beli olympus mju. mmg cantikla gmbr (pd aku-standard amatur la). Tp time tu belum lg zaman digital. msh zaman guna filem. jap aku scan cth gmbr guna olympus ni.

dua2 gmbr ni main amik je, auto setting. takde blh set apa2 pun kamera tu. Tp hasilnya yg 1st tu solid potrait background pun solid, yg 2nd tu object solid background jd blur. Menarik gak. Tak buat pape pun. pakai main snap je.
------------------------------------------
Pastu aku beli camera digital. 1st camera digital aku Casio. Kenapa aku beli Casio? Sbb jurujual tu suruh beli yg itu. aku suka hasil still images dia. mcm cantik je. Dgn aku yg takde kemahiran fotografi langsung ni. aku bkn reti nak tukar2 aperture ke nak guna shutter ke apa.. aku tak tau pun kamera tu blh tukar ke bende tu semua. Yang aku tahu mmg ada setting dlm tu nak ambil gambar potrait ke, lanscape ke, sport ke, behind glass ke, text ke, collectio ndan sebagainya. jap aku cari koleksi gmbr2 lama aku. masa aku guna kamera tu aku baru kahwin, aku duduk kat maktab, MPTAA. hah, ni dia, penat aku cari. Abis CD dah aku selongkar. hah, tgk lah...
---------------------------------------------------
gmbr ni di ambil masa aku di sedang buat KPLI d MPTAA. Time ni kami menjalankan program Bina Insan Guru (BIG). Yang ada dlm gmbr ni dr kanan: suzilawati, Junaidah, Mina, Anusha, Audrey dan aku.
---------------------------------------------
Ni aku cuba setting..hmm..tak ingat ntah apa nama setting gmbr ni. Tp black and white la hasilnya..cantik. nampak klasik. dlm gmbr: Nina, Ti, aku, Mina, Su, Soon dan Nad.
-------------------------------------------------------------
Ni aku posing sorg2 kt akar kayu yg pd aku nmpk ada value, unik.
---------------------------------------------------------------------

Cuba teka kaki siapa?
---------------------------------------------------------------
gmbr2 d bwh ni aku amik masa kami buat lawatan ke negeri Sarawak. Sengaja aku pilih gmbr yg takde org, sbb kononnya, gmbr2 ni ada nilai estetikanya.



----------------------------------------------------------

Ni msh menggunakan kamera yg sama, casio. Ni faiq masa ni br 4bln. baby lagi. geramnya tgk faiq masa ni.
--------------------------------------------------------------

Skrg, aku dah tukar kamera, sbb Casio aku tu rosak. Abis semua gmbr jd biru. org kedai kata nak baiki RM300. Baik beli kamera baru. aku pun beli Olympus mju 820. Hasilnya? akan dtg la aku publish, sbb aku dah tak larat dah ni. skrg pun dah dkt kul3pg. lagi 4mnt kul3pg. belikat aku pun dah skt.
Asta La Vista...

2 comments:

FastRi said...

panjangnye entry. malas pulok nak baca.

truvox said...

bak kata ujay...
malas bila nak berjaya..